نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
5124
-
الف
+

«محب عطایی» نقاش افغانستانی و خالق سه هزار اثر در 20 سال

هنرمند و نقاش افغانستانی که تاکنون ۳ هزار اثر نقاشی خلق کرده‌ ، می‌گوید که بیش از ۲۰ سال است که به هنر نقاشی مصروف است و به کارش عشق می‌ورزد.

به گزارش آی فیلم2، «نقاشی» یکی از هنرهای اصیل در افغانستان است، هنری که صدها تن از جوانان و کهن‌سالان را به خود جلب کرده و آن ها تلاش می‌کنند تا رویاها، طبیعت، زندگی، فرهنگ، اجتماع و در بسا موارد نوعیت حکومت‌داری را در قالب هنر خود به تصویر بکشند.

در این گزارش با هنرمندی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که بیش از ۲۰ سال عمر خود را صرف هنر نقاشی کرده و از سوی یکی از رسانه‌های خارجی لقب «نقاشی که از افغانستان بازنویسی می‌کند» را به دست آورده است.

«محب عطایی» هنرمند و نقاش ۳۴ ساله‌ افغانستانی در گفت‌وگو با خبرنگار آی‌فیلم۲ در کابل از دستاورد‌های هنری خود یاد کرد و گفت: اولین نمایشگاه خود را در سال ۲۰۱۰ میلادی در مرکز فرهنگی فرانسه در کابل برگزار کردم که نه تنها فرصتی برای نمایش نقاشی‌هایم بود، بلکه ایجاد روابط عاطفی نزدیک با سایر هنرمندان و بینندگان نیز رقم خورد.

«عطایی» افزود : نمایشگاه‌های دیگری را در دهلی نو، ریاست جمهوری، هتل سرینا، کمپ سازمان ملل متحد، آیساف و دیگر جاها برگزار کردم که کمک زیادی کرد تا توانایی‌های لازم برای پیروی و کشف دنیای هنری را توسعه دهم.

وی تصریح کرد: با مسائل هنری و تخینیکی نقاشی آشنایی کامل دارم و در بیشتر از ۲۰ سال تجربه کاری بیش از ۳ هزار اثر نقاشی خلق کرده‌ام.

این هنرمند افغانستانی می‌گوید: به زبان‌های دری و پشتو تسلط کامل دارم و با زبان‌های انگلیسی و اردو نیز می‌توانم تا حدی تکلم کنم.

وی می‌افزاید: کار من می‌تواند بر اساس مکتب‌های کلاسیک، رئالیسم، امپرسیونیسم و هنر خلاصه طبقه بندی شود.

«محب عطایی» در پیوند به روند کاری خود گفت: در یک محیط تیمی و کار جمعی خیلی خوب عمل می‌توانم.

«عطایی» فرزند «محمد صدیق عطایی» در سال 1985 میلادی در یک خانواده فرهنگی در کابل، افغانستان متولد شده و دروس خود را در مکتب «محمد علم فیزاد» کابل به پایان رسانیده است.

آقای «محب عطایی» در 18 مارچ 2010 میلادی عنوان «نقاشی که از افغانستان بازنویسی می‌کند» را از سوی یک روزنامه خارجی به دست آورد.

در همین حال «عطایی» چند روز قبل یکی از آثار ارزشمند نقاش پر آوازه کشور را به وزارت اطلاعات و فرهنگ اهدا کرد.

بیشتر بخوانید : 

یک اثر فاخر نقاشی «زمری شیرزاد» به وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اهدا شد

م ح/ ب م

نظر شما
ارسال نظر